Analiza SWOT, un instrument prețios în orice afacere

Analiza SWOT, un instrument prețios în orice afacere

Analiza SWOT reprezintă un instrument de mare folos pentru oricine vrea să înceapă o afacere sau vrea să se promoveze. Pentru a obține succesul scontat, indiferent de domeniu, important este să deții cât mai multe informații relevante despre piață, publicul țintă etc. 

Analiza SWOT

Termenul este preluat din lim­ba engleză și vine de la ini­țialele cuvintelor „strenghts, weak­nes­ses, opportunities, threats“, care în traducere în­seamnă „puncte forte, puncte slabe, oportunități, amenin­țări“. Pri­mele două categorii se referă la factorii interni care pot fi controlați de către management, în timp ce următoarele două țin de mediul exterior pe care nu-l poate influența ho­tărâtor.  Pentru a înțelege, iat­ă câteva exemple:

Puncte tari: eficiență în producție, calitate superioară a produselor, amplasarea ma­ga­zinului într-un vad foarte bun, echipă managerială înalt specializată, distincții obținute de produse, implementarea unui sistem de calitate certificat, produse inovative, reputație, licențe deținute

Puncte slabe: dato­rii, investiții mari care se amor­tizează greu, dificultăți în apro­vizionarea cu materie primă sau distribuție, lipsa specialiștilor, lipsa automatizărilor

Amenințări: intrarea pe piață a unor competitori cu mare forță financiară, diminuarea vânzărilor din cauza noilor tehnologii (de exemplu cum lămpile cu gaz au fost înlocuite cu becuri electrice în trecut și becurile cu incandescență pierd teren semnificativ în favoareaa cele economice, cu neon sau leduri)

Oportunități: creșterea pie­ței prin înmulțirea po­pulației, adoptarea unor pre­vederi legale (ca obligativitatea asigurării locuinței care ajută firmele de asigurări), fenomene meteorologice (de exemplu înmulțirea zilelor ca­niculare duce la creșterea vân­zărilor de apă, suc, bere, înghețată, pălării, ochelari de soare, ventilatoare, aparate de aer condiționat)

analiza SWOT

Publicul țintă

În orice fel de comnunicare, cunoașterea interlocuto­rului te ajută să particularizezi mesajul astfel încât acesta să fie înțeles și, mai mult, să producă efectele urmărite. Lucrurile stau exact la fel și în afaceri, unde informațiile sunt mai de preț decât aurul. Pe lângă anticiparea nevoilor și preferințelor celor cu care vei colabora, din segmentul de distribuție, aprovizionare, finanțare, instituții publice, care te va ajuta să treci cu bine peste mici neînțelegeri inerente oricărei relații, se cuvine să acorzi cea mai mare importanță clienților vizați, categorie pe care e bine să o definești după câțiva parametri relevanți pentru produsele/serviciile oferite de firma ta.

Comportamentul de consum diferă în funcție de: zona geografică, vârstă, venituri, rasă, statut socio-profesional, situație familială, stil de viață, educație, cultură și va-lori proprii, credință, stare de sănătate etc. Atenție și la cel care ia decizia de cumpărare (de exemplu hainele pentru copii le cumpără părinții, nu cei mici) și la cel care are puterea de a influența achiziția (de exemplu în cazul electronicelor de tipul calculatoarelor, combinelor audio, copiii și tinerii din familie influențează alegerea unui aparat, în timp ce alte achiziții sunt influențate de grupul de prieteni).

Foto: www.pixabay.com

Text: Monica Viericiu

Distribuie articolul pe: