Analiza SWOT reprezintă un instrument de mare folos pentru oricine vrea să înceapă o afacere sau vrea să se promoveze. Pentru a obține succesul scontat, indiferent de domeniu, important este să deții cât mai multe informații relevante despre piață, publicul țintă etc. Analiza SWOT Termenul este preluat din limba engleză și vine de la inițialele cuvintelor „strenghts, weaknesses, opportunities, threats“, care în traducere înseamnă „puncte forte, puncte slabe, oportunități, amenințări“. Primele două categorii se referă la factorii interni care pot fi controlați de către management, în timp ce următoarele două țin de mediul exterior pe care nu-l poate influența hotărâtor. Pentru a înțelege, iată câteva exemple: Puncte tari: eficiență în producție, calitate superioară a produselor, amplasarea magazinului într-un vad foarte bun, echipă managerială înalt specializată, distincții obținute de produse, implementarea unui sistem de calitate certificat, produse inovative, reputație, licențe deținute Puncte slabe: datorii, investiții mari care se amortizează greu, dificultăți în aprovizionarea cu materie primă sau distribuție, lipsa specialiștilor, lipsa automatizărilor Amenințări: intrarea pe piață a unor competitori cu mare forță financiară, diminuarea vânzărilor din cauza noilor tehnologii (de exemplu cum lămpile cu gaz au fost înlocuite cu becuri electrice în trecut și becurile cu incandescență pierd teren semnificativ în favoareaa cele economice, cu neon sau leduri) Oportunități: creșterea pieței prin înmulțirea populației, adoptarea unor prevederi legale (ca obligativitatea asigurării locuinței care ajută firmele de asigurări), fenomene meteorologice (de exemplu înmulțirea zilelor caniculare duce la creșterea vânzărilor de apă, suc, bere, înghețată, pălării, ochelari de soare, ventilatoare, aparate de aer condiționat) Publicul țintă În orice fel de comnunicare, cunoașterea interlocutorului te ajută să particularizezi mesajul astfel încât acesta să fie înțeles și, mai mult, să producă efectele urmărite. Lucrurile stau exact la fel și în afaceri, unde informațiile sunt mai de preț decât aurul. Pe lângă anticiparea nevoilor și preferințelor celor cu care vei colabora, din segmentul de distribuție, aprovizionare, finanțare, instituții publice, care te va ajuta să treci cu bine peste mici neînțelegeri inerente oricărei relații, se cuvine să acorzi cea mai mare importanță clienților vizați, categorie pe care e bine să o definești după câțiva parametri relevanți pentru produsele/serviciile oferite de firma ta. Comportamentul de consum diferă în funcție de: zona geografică, vârstă, venituri, rasă, statut socio-profesional, situație familială, stil de viață, educație, cultură și va-lori proprii, credință, stare de sănătate etc. Atenție și la cel care ia decizia de cumpărare (de exemplu hainele pentru copii le cumpără părinții, nu cei mici) și la cel care are puterea de a influența achiziția (de exemplu în cazul electronicelor de tipul calculatoarelor, combinelor audio, copiii și tinerii din familie influențează alegerea unui aparat, în timp ce alte achiziții sunt influențate de grupul de prieteni). Foto: www.pixabay.com Text: Monica Viericiu Distribuie articolul pe: