Când pleci la drum este bine să știi pe ce te bazezi și planul de afacere prezintă posibililor investitori situația firmei și avantajele produselor sale. Fiecare afacere are particularități specifice, de aceea nu există un format standard de plan de afaceri, dar trebuie urmărite anumite puncte cheie, care vă vor ajuta, pe tine și pe potențialii investitori, să vă faceți o părere clară asupra situației companiei, să alocați corect resursele disponibile, să identificați potențialele probleme și eventualele oportunități. De aceea întocmirea unui asemenea plan este laborioasă, iar firmele specializate cer taxe de la 800 de euro. De cele mai multe ori, întreprinzătorii și proprietarii de firme nu vor să investească în așa ceva decât atunci când este vorba de înființarea unei firme noi sau de atragerea unui investitor, de obținerea unui împrumut bancar. Dar planul de afacere este un instrument folositor și pentru a optimiza dezvoltarea și a ajuta la atingerea obiectivelor propuse, deci poate fi întocmit și cu alte ocazii, fiindcă dă o imagine exactă asupra situației companiei. Desigur, un plan pentru demararea unei afaceri va fi diferit puțin față de cel pentru o firmă care deja produce la un anumit nivel. Un plan de afaceri are trecute de la bun început datele de contact și identificare ale firmei, ale managerului, logo-ul companiei, titlul, un sumar, apoi urmează conținutul propriu-zis: 1. Rezumat Acesta se întocmește după ce ai elaborat planul de afacere, are 2-3 pagini și cuprinde: obiectivele stabilite căile de a obține succesul misiunea companiei 2. Descrierea detaliată a afacerii istoria firmei de la înființare, cu menționarea etapelor semnificative, a ideii de pornire (nevoia identificată), a tipului de firmă, a echipei de ma-nagement (cu toate calificările relevante) și a angajaților; obiectivele și oportunitatea afacerii strategia generală a companiei 3. Prezentarea produselor și a serviciilor produsele ori serviciile pe care urmează să le realizezi și care satisfac nevoia din societate pe care ai depistat-o strategia, tehnologiile și echipamentele de producție canalele de aprovizionare cu materie primă și distribuție de produse finite prezentarea și sublinierea atuurilor firmei și ale produselor/serviciilor sale reliefarea avantajelor deținute față de principalii competitori identificați de pe piață controlul calității asupra bunurilor și serviciilor furnizate optimizările planificate la produsele/serviciile oferite și la firmă pe ansamblu viitoarele produse/servicii programate a fi lansate 4. Analiza pieței portofoliul de clienți din prezent și descrierea celor potențiali – publicul țintă informații detaliate privind concurența pe piața respectivă, cotele de piață deținute de principalii competitori, dinamica pieței și tendințele ei dimensiunile pieței de desfacere, caracteristicile acesteia, estimarea cererii 5. Strategia de marketing descrierea strategiei pe ansamblu și a modalităților concrete prin care va realiza dezvoltarea prin expansiune (introducerea pe piață de produse/servicii noi, lansarea celor existente pe alte piețe, majorarea cotei de piață a celor prezente deja), prin integrare (înglobarea unor furnizori de materie primă, distribuitori, concurenți sau chiar clienți) sau prin restrângerea activității obiectivele stabilite (exprimate în mărimi cuantificabile ca volum de vânzări sau cotă de piață) și responsabilitățile celor implicați prezentarea stategiei de promovare și a metodelor ce urmează a fi folosite în practică pentru atingerea scopurilor enunțate 6. Planificarea financiar-contabilă capitalul atras sau investit deja și cel care mai este necesar balanța de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil, contul de profit și pierdere, calculul de lichidități necesar bunei desfășurări a activității firmei (cash flow) lunar sau anual planul de finanțare a investiției, cheltuielile de demarare și funcționare a afacerii (înființare firmă, închiriere spațiu, achiziție utilaje, angajare personal specializat etc.) cu detalii și sume exacte pentru fiecare categorie și element în parte strategia financiar-contabilă (cum vei folosi banii, cum îi vei returna) previziuni privind vânzările, profitul și alți indicatori de eficiență managementul riscurilor 7 Anexe și documente importante, Acestea argumentează cele expuse anterior (cercetări de piață, atestate de calitate, brevete, diplome de excelență și premii obținute de produsele firmei etc.) Planul de afaceri trebuie să atragă atenția și să convingă investitorii, dar cu date, nu doar cu promisiuni fanteziste. La capitolul de cheltuieli trece sumele reale, verificabile pe piață și la final prevede o sumă care să acopere cheltuieli neașteptate (ca de exemplu modificarea cursului bancar). Nu alege echipamente ultraperformante dacă activitatea firmei nu necesită așa ceva, tehnologia se uzează repede, iar recuperarea investiției va dura mai mult. Mulți întreprinzători fac greșeala de a opta pentru cele mai noi tipuri de calculatoare, de exemplu, când pentru magazinul de cartier pe care-l deschid este suficient unul mediu ca performanțe sau chiar își pot face treaba și cu unul second-hand. În ce privește planul de marketing, orice strategie ai adopta, dacă nu se bazează pe o temeinică cercetare prealabilă, are șanse minime de reușită, chiar dacă dispui de fonduri uriașe, pentru că succesul presupune să te adaptezi permanent la nevoile clienților, la dinamica pieței. Întotdeauna după un asemenea exercițiu se impune o evaluare a rezultatelor și o analiză a lor, mai ales dacă efectele sunt departe de cele preconizate. Redactarea și prezentarea planului de afaceri Specialiștii recomandă folosirea persoanei întâi plural la descrierea acțiunilor, care face interlocutorul să se simtă inclus în grup („noi vom realiza“, față de formula seacă standard „compania va face“). Totodată se cuvine reținere la folosirea superlativelor și la banii cheltuiți pentru hârtia, coperta și ilustrațiile color ale planului de afaceri, în sensul că optând spre segmentul de lux, demonstrezi investitorului că ești destul de cheltuitor, lucru de care nu va fi încântat, așa că folosește materiale standard, ilustrații cu măsură. Este preferabil să ai o ținută plăcută, costum clasic, chiar dacă vrei finanțare pentru o fabrică de șlapi. Important este să și ajungi la timp la întâlnire (însemnând cam cu 10 minute înainte de ora oficială să te obișnuiești puțin cu mediul). Și la text ai mare atenție, să fie corect scris gramatical, îngrijit, atrăgător, cu termeni al căror sens să-l cunoști și la nevoie să poți oferi explicații. Nu încerca să transformi acest plan într-un roman folosind cuvinte care nu spun nimic doar ca să umpli paginile, dar fii pregătit să dezvolți ideile în caz că ți se cere acest lucru. De folos este să aduci, dacă se poate, o mostră sau chiar un produs din cel pe care vrei să-l realizezi. Prezintă proiectul cu entuziasm, cu calm și fii deschis către părerile altora, chiar dacă te refuză 2-3 persoane/instituții de finanțare, poți învăța ceva din răspunsul lor și lucra la punctele slabe sesizate de aceștia. Și nu te descuraja, oricum, pentru o afacere bună în care și crezi cu adevărat, până la urmă se va găsi investitorul potrivit. Foto: www.pixabay.com Text: Monica Viericiu Distribuie articolul pe: